Jak jíst zdravě?

 

V poslední době se na nás ze všech stran valí různá protichůdná doporučení co jíst, abychom byli zdraví, štíhlí, fit, mladí, krásní a nesmrtelní. Jeden směr radí nejíst sacharidy, druhý radí nejíst maso, další zase vynechat mléčné produkty, jeden den slyšíte vejce jsou špatná a druhý den zase vejce jsou zdravá….. Jeden by se z toho zbláznil. A tak zkoušíme, experimentujeme, držíme detox, nebo zkoušíme nejnovější stravovací styl. Vezeme se chvíli na vlně vegetariánství nebo pro změnu raw stravy. A hubneme a přibíráme stále dokola a jsme stále zmatenější. Rozhlédněte se ve svém okolí, když jdete s kolegy na oběd, nebo s kamarádkou na kávu. Studujeme jídelní lístky, co které jídlo konkrétně obsahuje, kolik má kalorií, každý z nás momentálně něco nejí a tu kávu raději bez mléka. Možná, že má kamarádka napíchnutou jehličku na akupunkturním bodu v uchu, aby neměla hlad? Naprosto jsme zapomněli, že normální je jíst, a to jíst normálně a normálně se hýbat. Abychom se v té džungli zdravotních a stravovacích doporučení zorientovali, stačí se přitom jen řídit zdravým rozumem. Trvale nezhubneme dietou, ale změnou stravovacích návyků. Tedy ne krátkodobé řešení na měsíc, či dva, ale změnou stravovacích návyků napořád. K tomu nám stačí pár jednoduchých bodů, kterými bychom se měli řídit:

  • Radikálně omezit obyčejnou bílou mouku a výrobky z ní.
  • Zařadit do jídelníčku kvalitní celozrnné potraviny.
  • Naprosto se vzdát přidaného cukru. Tedy číst etikety jogurtů a všech dalších potravin.
  • Zvýšit obsah ovoce a především zeleniny ve stravě, a to celoročně.
  • Dopřávat si kvalitní tuky: máslo, olivový olej, ořechy, semínka.
  • Jíst kvalitní a libová masa a zvýšit podíl ryb v jídelníčku.
  • Používat základní potraviny a suroviny a vyhnout se všem průmyslově zpracovaným potravinám.
  • Omezit alkohol a dopřát si ho maximálně jednou za týden.
  • Zahájit den vydatnou a zdravou snídaní a nastartovat tak metabolismus.
  • Jíst pravidelně několikrát za den. Někomu to vyhovuje 5× a někdo se raději nají jen 3× za den, ale zase více.
  • Asi Vám to bude připadat jako klišé, ale bez těch 2 litrů čisté vody za den se opravdu neobejdeme.
  • Nepijte 20 minut před jídlem a 20 minut po jídle. Pití během jídla komplikuje trávení.

Jednoduché že? Vše je logické a naprosto jasné. Abychom neměli hlad musíme se najíst. Musíme se najíst zdravě a kvalitně. Alespoň hlavní jídla bychom si měli vychutnat v klidu, bez mobilu, počítače a beze stresu. Pak bude vše v rovnováze a naše tělo bude fungovat tak jak má.

Za Kliniku krásy Anděl Alena Jírů